De 7 torre’s van Ibiza

Door Barbara

Moeilijkheidsgraad: Easy tot Medium (E-M)

Je kent er ongetwijfeld minstens 1 van: die schattige, typerende ‘torentjes’ van Ibiza. Nu ja ‘schattig’, het zijn eigenlijk verdedigings/uitkijktorens die de eilandbewoners vroeger moesten waarschuwen en beschermen, het is dus maar zeer de vraag of zij ze ook ‘schattig’ vonden…

Ibiza had door de tijden heen immers bijzonder veel te lijden onder aanvallen van piraten en zeerovers: buureiland Formentera werd zelfs volledig leeggeplunderd! Om zichzelf te verdedigen werden er torens gebouwd, die de bewoners moesten waarschuwen voor de komst van vijandelijke schepen. Wanneer die werden waargenomen, werden vuren aangestoken op de top van de toren om de eilandbewoners te alarmeren en ze zo de kans te geven zich te verschuilen.

In totaal zijn er nog zeven van die torens intact, en ik maakte er mijn persoonlijke missie van om ze allemaal te bezoeken. Twee van de zeven torentjes kan je betreden, met een waanzinnig uitzicht en spectaculaire foto’s als souvenir!

We beginnen in het Noorden en gaan dan richting Oost – Zuid – West. Bijna alle torens zijn makkelijk en grotendeels met de auto te bereiken. Sommige vragen nog een korte wandeling, voorzie dus aangepaste schoenen en eventueel water/zonnecrème.

Let’s roll!

Ben jij deze secret spot gaan ontdekken? TAG ons dan in je foto’s of vermeld Besos de Ibiza erbij. Muchas Gracias!

1. Torre de Portinatx

Deze toren werd gebouwd in 1973 en bevindt zich in het noorden van het eiland, op Punta de Portinatx, 45m boven de zeespiegel. Toen het niet meer als wachttoren werd gebruikt, werd het door de eigenaren (het is in privé-bezit) omgebouwd tot een huis, waardoor de binnenstructuur werd gewijzigd. De deur op de begane grond is afgesloten en je kan de toren dus jammer genoeg niet betreden. De toren grenst aan het peperdure 5-sterren resort Six Senses.

Locatie

Neem vanuit Sant Joan de weg naar Portinatx. Na ongeveer 5 km (je zal Cala Xarraca, S’Illot des Renclí en Cala Xuclar passeren) zie je een roze bordje aan de linkerkant die ‘Punta de Sa Torre’ aangeeft. Sla daar linksaf en blijf doorrijden totdat de asfaltweg overgaat in onverharde weg, en zoek daar een plekje voor je wagen. Wandel ongeveer 150 meter, en je zal de toren bereiken.

2. Torre d’en Valls (Torre de Campanitx)

Deze toren bevindt zich in het oosten van het eiland, gelegen tussen de stranden van Canal d’en Martí en Cala Boix. Torre d’en Valls toren werd gebouwd in 1763 maar werd in 1864 gedeeltelijk verwoest door een explosie. De toren bleef gedurende vele jaren in slechte staat, maar werd in 1982 gerestaureerd. Je kan helaas niet op de toren, enkel errond. Van hieruit heb je een prachtig zicht op het eiland Tagomago, dat in privé-bezit is.

Locatie

Rij richting Pou des Lleó, voorbij het strand en voorbij restaurant El Salvador (beide aan de linkerkant). Volg de kronkelende, onverharde weg voor ongeveer 400m, tot je niet meer verder kan en op een open terrein komt. Laat hier je wagen achter, het is nog 100m omhoog wandelen op een padje vol keien alvorens je de toren bereikt.

3. Torre de sa Sal Rossa (Torre des Carregador)

Wie het strand van Playa d’en Bossa reeds bezocht, zal deze toren wel herkennen: hij bevindt zich namelijk helemaal rechts, op het uiteinde van het strand.

Torre de sa Sal Rossa werd gebouwd in de zestiende eeuw en is beschermd als monument van cultureel belang (BIC) omdat hij – zoals de naam doet vermoeden – het zout, dat vanaf hier vervoerd werd, moest beschermen. Dat zout was immers een belangrijk uitvoerproduct en dus gegeerd door piraten. De toren werd gerestaureerd in 2008.

Je hebt van hieruit een mooi uitzicht op Formentera, Dalt Vila (in de verte) en het strand Playa d’en Bossa… zonder het lawaai ervan.

Locatie

Rij vanop het ronde punt van Sant Jordi richting Salinas, tot je op je linkerkant een roze bordje ziet staan, nog vóór de kerk van Sant Francesc. Sla daar linksaf, volg de onverharde weg en je komt vanzelf bij de toren uit.

4. Torre de Ses Portes

Deze toren in gelegen in het natuurpark van Ses Salines, tussen Es Cavallet en Ses Salines. Het werd gebouwd in 1749, is goed bewaard gebleven en heeft een mooi uitzicht op Formentera en het eilandje S’Espalmador. Links en rechts ervan vind je van die schattige, traditionele vissershutjes, tegen de rotsen aangebouwd. Deze toren is ook iets hoger dan de andere, maar de deur is afgesloten en dus niet betreedbaar.

Locatie

De toren kan alleen te voet worden bereikt, vanaf het strand van Ses Salines of vanuit es Cavallet. De snelste manier is om te parkeren op de parkeerplaats van Ses Salines (betalend) en vervolgens richting Sa Trinxa te wandelen. Volg vanaf Sa Trinxa het pad dat langs de kustlijn loopt. Het is ongeveer 30min. wandelen. Onderweg kom je ook nog prachtige rotsformaties tegen, en sculpturen die hierin gemaakt zijn. De kleine strandjes tussen de rotsen worden vaak door locals gebruikt om naakt te zonnebaden.

5. Torre de Savinar (Torre del Pirata)

Torre des Savinar (de ‘Piratentoren’) is wat mij betreft de mooiste van allemaal. De toren bevindt zich vlakbij Cala d’Hort en Atlantis en is gebouwd op een klif, met een sensationeel zicht op Es Vedrà en Es Vedranell. Gorgeous!
De toren werd voltooid in 1756 en hoewel die was ontworpen als een artillerietoren, werd het uiteindelijk enkel gebruikt als uitkijktoren.

Het is without doubt één van de meest gefotografeerde torens én…. je kan erop! Of beter gezegd: soms. De toegangsdeur is niet altijd geopend, het is dus een kwestie van geluk hebben. De wandeling om de toren te bereiken is kort maar pittig. Als je in de winter gaat, is de kans groot dat je er alleen bent, tijdens de zomer zal je het uitzicht (en je foto) moeten delen met anderen…

Locatie

Volg de route naar het tweede Es Vedra viewpoint. Vanop die tweede viewpoint zal je, met rechts van je de zee, de toren zien. Wandel links de berg op, er loopt niet echt een ‘pad’ maar je ziet wel waar de begroeiing is platgelopen. Het is wat wandelen op goed gevoel maar het wijst zichzelf uiteindelijk uit. (Vaak zie je ook nog andere mensen lopen, die je eventueel kan volgen). Het duurt ongeveer 20min. alvorens je bij de toren aankomt. Je kan binnenin de toren de trap nemen tot op het bovenste platform,  maar wees wel uiterst voorzichtig: betreden op eigen risico…

6. Torre d’en Rovira

Deze toren vind je tussen Cala Bassa en Cala Comte en oh my, what a view! Van hieruit kan je namelijk de eilandjes Conillera, d’es Bosc en S’Espartar goed zien. De toegangsdeur is afgesloten en je kan de toren dus niet betreden. De constructie is perfect bewaard gebleven dankzij de eigenaars, het is namelijk in privé-eigendom maar ze staan bezoekers toe.

Locatie

Rij richting Cala Comte en volg de Carrer Cala Embarcado 2. Rij die ten einde en achter het laatste huis op je rechterkant (je ziet voor je een weiland) sla je rechtsaf, en volg je de onverharde weg tot je niet meer verder kan. Laat daar je auto achter, je ziet de toren voor je.
Ook wandelen is een optie: Loop vanaf Playa de Comte langs de kust (je ziet de toren in de verte) en volg gewoon de kustlijn. De wandeling duurt ongeveer 25 minuten.

7. Torre des Molar

Save the best for last: naast ‘Torre des Savinar’ is dit mijn favoriet! De toren werd gebouwd in 1763 en ligt op de top van een klif, 95 meter boven de zeespiegel. Geen aanrader voor wie hoogtevrees heeft…
De toren zelf is bijzonder goed bewaard gebleven én toegankelijk: wie de 2 smalle trapjes omhoog klimt, wordt beloond met een ongelooflijk indrukwekkend uitzicht over Port de Sant Miquel én de kust van Benirràs. Get your camera ready and say ‘cheese’!

🙂

Onder je zal je ook het kleine baaitje ‘Es Pas de s’Illa des Bosc’ zien, dat uitkijkt op Port de Sant Miquel. Het is eigenlijk een klein schiereiland met een ieniemienie strandje en (tot 2017) een chiringuito. Het eilandje zelf is in privé-bezit (what else) met een reusachtige villa erop. Er staat een groot hek om nieuwsgierigen en pottenkijkers buiten te houden, dus don’t even try…

Locatie

Rij naar de Port de Sant Miquel. Ongeveer 500 meter vóór het strand is er een weg naar links, met een bordje dat verwijst naar Na Xamena. Sla hier linksaf en volg die weg voor ongeveer 900 meter tot je rechts een onverharde weg ziet. Sla daar rechtsaf, volg die weg en na een tijdje bergop rijden zal je de top van een heuvel bereiken, van waaruit de zee te zien is. Parkeer links naast een klein gebouwtje en ga het onverhard pad te voet verder. Het duurt +- 10 minuten om de toren te bereiken.

Lees ook deze artikels

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Deze kan je weigeren indien je dit wenst. Accepteer Lees meer