‘Cueva de la Luz’ – Ullal de na Coloms

Door Barbara
cueva de la luz na coloms ibiza

Moeilijkheidsgraad: Hard (H)

Deze prijkte al lang on top of my list: Cueva de la luz! De Ibiza-kenner zal deze naam ongetwijfeld al eens opgevangen hebben, zij het misschien onder de officiële naam ‘Ullal de Na Coloms’.

Een impressionante grot in het noordwesten van Ibiza, nabij twee andere sensationele secret spots: Ses Balandres en Cala d’Albarca. De immense grot – wel 20 meter breed en 15 meter diep – bevindt zich vlakbij de rand van een klif en is geliefd bij hardcore hikers maar ook bij duikers, die ze de naam ‘Cueva de la luz’ oftewel ‘cave of light’ (de grot van het licht) gaven. De bodem van de grot is namelijk gevuld met water: ze is verbonden met de zee via een tunnel onder water, je kan erdoor zwemmen of duiken.

Wanneer de zon schijnt in deze diepe grot, krijg je een fantastisch schouwspel van lichtstralen, waardoor het water felturkoois oplicht en wel een soort natural swimming pool lijkt. On-ge-loof-lijk.

But beware, dit ‘zwembad’ is erg moeilijk bereikbaar én gevaarlijk, wie het wil ontdekken moet er iets voor over hebben! Bloed, zweet en tranen… of vooral lef, uithoudingsvermogen en bijzonder veel nieuwsgierigheid 🙂 Misschien heb ik je zonet afgeschrikt ofwel net je interesse aangewakkert. In het laatste geval: please continue reading.

(tekst gaat verder onder de foto’s)

TIP: Toen ik bij de grot arriveerde was het iets na de middag, rond 14u, en dat was eigenlijk te laat want de zon scheen niet meer op/in de grot waardoor het er erg donker was. In het water duiken/zwemmen leek me onder deze omstandigheden dan ook niet ideaal, aangezien ik niet kon inschatten hoe diep het is. Ik kan je dus helaas geen foto’s tonen van in de grot, maar wie nieuwsgierig is, check het filmpje onderaan dit artikel. Vertrek dus tijdig zodat je ‘s middags aankomt bij de grot, zo staat de zon er pal bovenop en kan je de mooiste foto’s maken.

Locatie

Goed, dit is geen makkie. Een flinke uitdaging, dat wel, maar daar ben ik nu eenmaal dol op! De tocht duurt ongeveer een uurtje tot anderhalf uur (heen). Wie wil zwemmen en lunchen ter plekke reken nog een uurtje extra. En dan weer de pittige tocht terug…

Zoals bij zovele andere secret spots is er ook hier géén duidelijk pad dat naar de grot loopt en er is ook geen bewegwijzering, helaas, behalve gele stipjes/pijltjes, die (vermoedelijk) door een wandelclub werd aangebracht. Ik probeer de route dan ook zo goed mogelijk voor je te beschrijven, maar hou die gele stipjes/pijltjes in de gaten, they will show you the way!

(tekst gaat verder onder de foto)

• Rij naar dit punt (ook aangeduid op de kaart) en parkeer er je wagen, laat niets van spullen achter (er wordt hier al eens ingebroken in geparkeerde wagens) en sluit goed af.
  • Het pad dat links naar beneden loopt, is het pad naar Cala d’Albarca. Wil je naar Cueva de la Luz, moet je het pad volgen rechts, dat omhoog loopt.
  • Op dat pad zal je enkele stenen met een metalen paaltje zien (zie foto onder).
  • Wat verder kom je op de eerste splitsing (zie foto onder), blijf rechts aanhouden en blijf dit pad verder volgen.

(tekst gaat verder onder de foto’s)

• Op de tweede splitsing (zie foto onder) ga je ook rechts.
  • Nog verderop zal je weer op een soort splitsing komen: links zie je de zee en een laag muurtje dat middenin is afgebrokkeld. Ga ‘door’ of ‘over’ het muurtje en volg het pad dat langs de kust loopt. Opgelet, het pad wordt erg smal en de stenen kunnen nat/glad zijn.

• Het pad loopt naar beneden en je zal bij de ruïne van een huis uitkomen. Loop links om de ruïne heen en je zal een schommel zien (zie foto onder). Picture time! Voorzichtig, want geen idee hoe stabiel die schommel is… Update: de schommel zou verwijderd zijn.

(tekst gaat verder onder de foto’s)

• Als je voor de schommel staat (met je gezicht naar de zee en je rug naar de ruïne) moet je links naar beneden, het ‘pad’ verder volgen. Je zal onderweg een grote rots met gat erin tegenkomen (zie foto onder).
  • Vanaf dit punt wordt het tricky, want het pad verdwijnt nagenoeg. Je moet stevig afdalen en je zal 2x een touw terugvinden waaraan je naar beneden moet klimmen. Update: de touwen zouden verdwenen zijn, wees dus voorzichtig bij je afdaling of voorzie er zelf.

• Wat verderop zal je nog een touw terugvinden, dat niet naar beneden hangt maar langs de rotswand bevestigd is, en je richting de zee begeleidt. Grijp je goed vast aan dat touw en klauter richting de zee.
  • Net wanneer je denkt: ‘waar is die verdomde grot nu’, zal je Cueva de la Luz voor je zien. You’ve reached your destination! Maar wees uiterst voorzichtig met dat vreugdedansje aub…

(tekst gaat verder onder de foto’s)

Lees aandachtig vóór vertrek!

• Ga op tijd! Zorg ervoor dat je arriveert bij de grot rond de middag, zodat de zon pal boven de grot staat en het licht in het water schijnt. Zoniet is het een donker – en best griezelig – ‘gat’. Mijn advies: vertrek rond 10u-10u30
  • Ga niet tijdens de warmste maanden juli/augustus – way too hot! – of dagen met veel wind of sterke golven – way too dangerous.
  • Geen ervaren zwemmer? Ga dan niet zwemmen in de grot. Eenmaal in het water is de enige optie eruit klimmen via een touw, wat toch wel wat kracht en behendigheid vraagt, ofwel duiken, zodat je langs de andere kant van de grot weer naar boven komt. Keep in mind: het is niet de eerste keer dat de brandweer iemand uit de grot moeten komen redden…
  • Draag wandelschoenen (géén slippers) en kijk uit dat je niet uitglijdt over gladde, vochtige stenen.
  • De wandeling is géén aanrader voor wie hoogtevrees heeft, in slechte conditie of geen ervaren wandelaar is. Absoluut af te raden met kinderen of ouderen.
  • Neem water en snacks mee, voldoende! Zorg dat je een rugzak draagt zodat je je handen vrij hebt, je hebt beide handen nodig om je vast te houden aan de touwen en de rotsen.
  • Wil je zwemmen? Neem zwembroek/bikini, duikbril, snorkel en zwemvliezen mee.

🔸 Lees al onze overige explore-tips grondig door alvorens te gaan hiken!

Lees ook deze artikels

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Deze kan je weigeren indien je dit wenst. Accepteer Lees meer