De grotten van Punta de Xarracó

Door Barbara
ibiza tips

Moeilijkheidsgraad: Medium (M)

Tijd om je padvindersoutfit weer aan te trekken en je rugzak te vullen, want we hebben weer een fan-tas-ti-sche secret spot! Geen 2 vliegen, maar 2 grotten in één klap ;-)
 Een knap staaltje van moeder natuur, verborgen in het ongerepte noorden van Ibiza. De wandeling er naartoe is niet al te moeilijk en heerlijk rustgevend, met als hoogtepunt van deze hike de imposante en ontzagwekkende grot ‘Cova d’en Jaumet’ en ‘Cova Llevant’, die zich beide bevinden aan de grillige kustlijn. Reken ongeveer anderhalf uur tot 2 uurtjes voor deze wandeling.

Bovendien is er nog méér te zien: zo kom je voorbije oude beehives of bijenkorven, en een sensationeel uitzicht vanuit Punta de Xarracó, het hoogste punt van de heuvel. Voorzie een tweetal uurtjes voor deze route, zeker als je uitgebreid foto’s wil nemen en eventueel picknicken.

Never stop exploring…

Zoals steeds raden we aan om stevige schoenen te dragen (géén teenslippers of sandalen, scherpe rotsen!), voldoende water en wat snacks mee te nemen, je smartphone op te laden en eventueel een extra battery pack. Vermijd het warmste moment van de dag, vergeet je zonnebril niet en smeer zonnecrème wanneer nodig. Respecteer de natuur en laat aub. geen afval achter…

🔸 Lees al onze overige explore-tips grondig door alvorens te gaan hiken!

Locatie

Rij richting het noorden, en stel de GPS in op de baai Cala Xarraca. Neem de afslag naar Cala Xarraca, volg de weg naar beneden richting het strand, rij over de parking heen, en volg de weg terug omhoog. Blijf die kronkelende, verharde weg volgen en neem (na ongeveer 1km) de derde afslag rechts (er staat een bordje ‘privado’). Rij ongeveer 800m op deze onverharde smalle weg, tot je op een splitsing komt. Laat je wagen achter op de splitsing, want dit is het startpunt van de route.

routeplan grotten

Parkeer je wagen (zorg dat je de weg niet hindert) neem al je spullen mee en sluit goed af. Volg het pad rechts op de splitsing, en ongeveer 50m verder op je rechterkant, zal je (in de bocht, tussen de struiken) de oude beehives of bijenkorven zien. Ze zijn gemaakt uit steen en ze werden vroeger gebruikt om honing te telen. Het lijken wel ieniemienie trollenhuisjes… of kaboutergrotten.

Cova d’en Jaumet

Blijf het pad volgen en negeer het eerste zijpad naar rechts, maar loop verder, voorbij de restanten van een muur, tot je op een splitsing komt. Ga daar rechts. Volg het pad tot je weer op een splitsing komt. Ga weer rechts en blijf volgen, je zal richting de zee wandelen. Je zal uitkomen op een gigantische, rotsachtig platform links, recht voor je de zee, en rechts beneden een zanderige zone. Recht voor je (en dus eigenlijk links van de zanderige zone) zie je een smal ‘pad’ dat langs die rotsen loopt. Bekijk goed de kaart hierboven! Je moet eerst even naar beneden klauteren (voorzichtig), maar dan gaat het relatief makkelijk. Je zal bij ‘Cova d’en Jaumet’ uitkomen. Wauw!

Je kan volledig door de grot lopen, met 2 gewelven en een rotsachtig, vlijmscherp (!) platform vooraan, alsook een grote uitsparing, die wel op een soort ‘bad’ lijkt, gevuld met water. Bikini-time!

Cova de Llevant

Om ‘Cova de Llevant’ te vinden, verlaat je ‘Cova d’en Jaumet’, terug naar boven en volg je het smalle pad (voor zover je dat een pad kan noemen) dat langs de kustlijn Noordwaarts loopt. Wees uiterst voorzichtig, want dit is een beetje tricky en ook géén aanrader voor wie hoogtevrees heeft!

Je zal, na ongeveer 150m, een grote, ronde uitsparing zien: de grot ligt onder je. Om de beste foto’s te nemen, klauter je naar beneden, want langs daar kan je de grot betreden. Wie liever boven blijft, kan plaatsnemen op de natuurlijke ‘stenen brug’, terwijl de andere van beneden een foto neemt.

Punta de Xarracó

Verlaat Cova de Llevant en wandel de heuvel op. Zo kom je op Punta de Xarracó, vanwaar je een spectaculair uitzicht hebt met onder je een groot, rotsachtig plateau, dat wel lijkt op een maanlandschap vol kraters. Volg het pad verder over de heuvel, je zal nog 2 splitsingen tegenkomen, hou telkens rechts aan, volg de kustlijn en je komt vanzelf uit bij het startpunt.

🔸 Ben jij deze secret spot gaan ontdekken? TAG ons dan in je foto’s of vermeld Besos de Ibiza erbij. Muchas Gracias!

Lees ook deze artikels

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Deze kan je weigeren indien je dit wenst. Accepteer Lees meer